06-04-2009
Franske Jean Michel Jarre spillede i april 2008 fire
danske koncerter, hvor publikum kunne høre hele det klassiske album
"Oxygène" i sin helhed spillet på de originale synthesizer, Jarre
brugte, da han indspillede albummet i 1976.
Billetsalget til begge koncerter er i fuld gang via Billetnet.
GAFFAs elektro-ekspert Ras Bolding har fanget Jean
Michel Jarre over Skype for at høre om, hvad vi kan forvente af
koncerterne. Det blev til følgende samtale:
Jean Michel: Hej Ras. Hvordan går det?
Ras: Fint, tak, bortset fra lidt forkølelse, men jeg trækker da vejret.
Samme her, jeg trækker også næsten vejret - vi er i samme båd.
Vi kan hoste blod op og lade, som om vi er Franz Kafka. Det bliver et interessant interview.
Helt bestemt.
Lad os fokusere på den kommende turné. Du har
kun lige færdiggjort din seneste Oxygene Tour, og nu skal du allerede i
gang med ny turné - hvordan er denne blevet til, og hvad kan vi
forvente os af koncerterne?
Jeg har længe haft en større indendørs-turné i
tankerne, men så kom Oxygène-projektet i vejen, og det endte ret uventet
som en turné. Derfor måtte jeg udskyde mine oprindelige planer om en
verdensturné til 2009 og 2010. Idéen bag denne verdensturné er at gå til
indendørs-koncerter på samme måde, som jeg tidligere er gået til de
store udendørs-projekter; at gribe opgaven lidt anderledes an. Og hvad
betyder det så for mig? Jo, med de store udendørs-koncerter bliver man
som kunstner del af en større helhed, mens man, med mindre
indendørs-koncerter, nok skal tænke på det visuelle, men samtidig sørge
for, at det ikke tager al fokus fra musikken. Lys og visuelle effekter
skal således forstærke musikken og ikke omvendt. Ydermere bliver dette
min første egentlige verdensturné, og det bliver lidt af en opgave i
forhold til planlægning af rejser, hele produktionen, etc. Musikalsk set
bliver der tale om en slags "greatest hits"-turné, men jeg vil også
prøve at snige nyt materiale ind. Jeg vil benytte mine erfaringer fra de
store udendørs-projekter og arbejde med en scenografi bestående af lys,
laser og grafik, men også trække på inspiration fra moderne opera- og
teateropsætninger. Jeg håber, at det alt sammen vil bringe fokus på
musikken, på det at spille live, uden nødvendigvis at bruge computere,
og det er planen, at lyseffekterne skal understøtte de musikalske
arrangementer, snarere end at fungere som gimmick - jeg har været til
flere koncerter, hvor det ofte havde karakter af, at man så på en
tv-skærm snarere end oplevede en koncert.
Agter du at arbejde meget med improvisation ligesom under den seneste turné, så hver aften bliver forskellig?
Med Oxygène-turnéen var udgangspunktet et lidt andet;
her måtte jeg forlænge koncerterne med en del improvisation, fordi det
oprindelige album ikke er så langt endda. Næsten halvdelen endte som
improvisation. Den kommende turné bliver snarere en slags "greatest
hits" med mange numre, med hver sin struktur, men jeg vil forsøge at
genfortolke dem, blandt andet med de analoge instrumenter, og så kommer
de også til at lyde lidt forskelligt fra aften til aften. Men jeg vil
gerne bevare et element af improvisation, også fordi jeg håber på at
kunne introducere nyt materiale undervejs under turnéen, lidt som
rockbands i tresserne, der benyttede koncerter til at afprøve nye numre
foran publikum. Hvis reaktionen er god, så kan man arbejde videre med
idéerne og måske ende med at lave et album ud af dem. Netop fordi
turnéen skal strække sig over to år, kunne det være en god strategi. Det
giver også mulighed for, at publikum kan farve musikken en smule i den
kreative proces.
Hvordan går det i øvelokalet, og hvilke numre er på programmet til denne turné? Du snakkede noget om nyt materiale.
Jeg er sent på den, som altid. Lige nu skal jeg vælge
mellem forskellige visuelle teknikker; jeg arbejder på scenografien
lige for tiden. Jeg er også i gang med at sætte numre sammen, men jeg
vil gerne kunne skifte lidt ud fra koncert til koncert, sådan så det
ikke er helt det samme, der bliver spillet hver aften. Der skal altså
øves flere numre, således, at vi har noget at vælge imellem på aftenen.
Jeg er også i færd med at udarbejde demoer til nyt materiale, men jeg er
meget bevidst om ikke at færdiggøre numrene, for jeg vil gerne arbejde
på dem sammen med de andre musikere, når vi for alvor skal i gang med at
øve, og siden også på scenen, som jeg talte om.
Hvilke musikere tager du med på turnéen?
Det bliver de samme tre som sidste år: Dominique, Claude og Francis.
LIDT NERVØSITET ER GODT
Hvad foretager du dig typisk, lige før du går
på scenen, og er det anderledes før en af de gigantiske
udendørs-koncerter, end når du turnérer indendørs?
Ja, der er helt sikkert forskel. Til de helt store
koncerter er der kun én chance, og man bruger al sin energi på at sørge
for, at denne ene chance ikke ender i totalt kaos. Med turnéer er man
mere forkælet; her er et helt system, der arbejder omkring en, man
bliver fragtet fra sted til sted og har spillet sit materiale igennem
flere gange undervejs. Det er lidt mere behageligt på den måde end med
de helt store udendørs-koncerter. Jeg ved, du har været til flere af
dem, så du forstår nok, hvad jeg mener. Der er mere på spil, når man kun
har en enkelt chance. Derfor prøver jeg også, med turnéen, at skabe
lidt risikofaktor undervejs; skifter numre ud, spiller på de gamle,
ustabile analogsynthesizere, så der kommer lidt adrenalin ud. Et element
af frygt og nervøsitet før en koncert er vigtigt.
Du skal spille i Århus under denne turné -
jeg optrådte i Århus for nylig, og lige før jeg skulle på scenen, udbrød
der brand et sted i bygningen, og strømmen gik et øjeblik. Så måske får
du rigeligt med adrenalin, når du skal optræde i Århus.
Ja, måske vi burde organisere en eller anden til at sætte ild backstage, bare for sådan at bevare en hektisk stemning.
Nu vi snakker om backstageforhold - mange
stjerner er berygtede for at forlange både det ene og det andet
backstage. Hvilke krav har du? Ekstra batterier til laserharpen?
Ekstra batterier til laserharpen er ikke så
ekstravagant - faktisk er det godt at have med! Men du fisker lidt efter
om jeg medbringer laserharpen denne gang? Den kommer i brug, måske i en
lidt anderledes form. Dette er en slags "greatest hits"-runde, så
laserharpen skal med. Men hvad backstagerum angår, så er mine krav ret
simple; lidt sake og en espressomaskine. Så har jeg mine små vaner, men
dem kan vi holde hemmeligt.
Ja, det går vi ikke i detaljer med. Men lad
os så skifte emne i stedet. Hvad lytter du til i tourbussen? Det er jo
mange timer på vejene. Er der nogle bestemte kunstnere eller albums, du
altid medbringer?
I disse iTunes-tider er listen temmelig lang; fra
Justice til Chemical Brothers til Carlos' Clockwork Orange-soundtrack.
Digitalism, Gustav Mahler, Miles Davis. Eller Crystal Castles. Nogle
gange også Coldplay og Metallica, men også ukendte navne. Det afhænger
helt af humøret.
FARVEL TIL PLADESELSKABET
Du giver to koncerter i Danmark under denne turné, men ingen i København, hovedstaden. Nogen speciel grund?
Jeg optrådte i København sidste år, men vil egentlig gerne igen, også under den kommende turné. Måske næste år.
Levner al denne turnévirksomhed overhovedet
plads til at arbejde med ny musik, eller håber du på, som vi talte om,
at udvikle nyt materiale undervejs i forløbet?
Ja, som jeg snakkede om før, så er jeg ret tændt på
idéen om at skabe et album undervejs, på landevejene, så at sige. Lade
mig inspirere af samarbejdet med de andre musikere på scenen.
Med dette projekt er det også samtidig din plan at vinke farvel til dit pladeselskab og tage sagerne helt i egen hånd?
Ja, jeg håber på, at kunne melde ud omkring det på
mit nye website, når det er færdigt. Som musikbranchen ser ud nu, må jeg
også gentænke min karriere, tænke over nye strategier, finde på nye
måder, hvorpå jeg kan distribuere min musik. Begyndelsen bliver et nyt
website, som jeg selv har direkte kontrol over, skabt i samarbejde med
en lille gruppe, som jeg stoler på. Det foregår helt uden om de store
selskaber eller andre sådanne interesser, og det er vigtigt, for dette
website bliver mit vindue til omverdenen, til fans og andre
interesserede.
Ja, branchen ændrer sig i disse år. Jeg
lavede for nylig interview med det engelske electroband Ladytron, som
påpegede, at meget af det, musikere tjener penge på i dag, er den slags
de for tyve-tredive år siden ville blive skældt ud for. Den slags, man
ville kalde at sælge ud. I dag må musikere tjene penge på merchandise,
få deres musik i reklamer, et cetere. Og så naturligvis koncerter. Ser
du koncerterne som et vigtigere element for musikere i dag?
Man anser det for mere vigtigt, men det er vel
egentlig bare fordi musikbranchen som vi kender den, er ved at skrumpe
ind, og så må musikerne turnere mere for at overleve. Jeg ved dog ikke,
om det som sådan er blevet vigtigere. Vi befinder os i en krise i
musikindustrien lige nu, og her tænker jeg ikke på den aktuelle
finanskrise - det er en anden historie. Men måske skal vi holde op med
at være deprimerede over krisen i musikindustrien, måske skal vi holde
op med overhovedet at kalde det for en krise. Måske bør vi i stedet tale
om en evolution eller en revolution, en udvikling, der vil bringe os
tilbage til fremtiden, for nu må vi til at spekulere over, hvorledes
musik skal distribueres og konsumeres fremover. Vi må være alkymister og
foretage eksperimenter. Det vil tage tid, men det er også spændende for
de af os, der har modet, som tør udforske nyt terræn. Jeg synes, det er
spændende.
Det er i hvert fald en positiv futuristisk
tolkning, og lad os afslutte interviewet her, med håb om en spændende
musikalsk fremtid!
No comments:
Post a Comment