21/08/2012

Jean Michel Jarre: Jeg skal huske batterier til laserharpen

Vi har fanget den franske elektro-pioner inden hans to danske koncerter
 
Af Ras Bolding
Foto: Henrik Hildebrandt
06-04-2009

Franske Jean Michel Jarre spillede i april 2008 fire danske koncerter, hvor publikum kunne høre hele det klassiske album "Oxygène" i sin helhed spillet på de originale synthesizer, Jarre brugte, da han indspillede albummet i 1976.

Nu vender Jarre tilbage til Danmark for at give koncert i Atletion i Århus 8. maj og i Herning Messecenter 9. maj. Men denne gang handler det ikke om at opføre et album i sin helhed. I stedet er der denne gang tale om en greatest hits-turné, hvor det forventes, at franskmanden ud over musikken vil medbringe et imponerende visuelt show med video-projektioner i HD-format samt en storslået koreografi af laser og lys.
Billetsalget til begge koncerter er i fuld gang via Billetnet.
GAFFAs elektro-ekspert Ras Bolding har fanget Jean Michel Jarre over Skype for at høre om, hvad vi kan forvente af koncerterne. Det blev til følgende samtale:

Jean Michel: Hej Ras. Hvordan går det?

Ras: Fint, tak, bortset fra lidt forkølelse, men jeg trækker da vejret.
Samme her, jeg trækker også næsten vejret - vi er i samme båd.

Vi kan hoste blod op og lade, som om vi er Franz Kafka. Det bliver et interessant interview.

Helt bestemt.

Lad os fokusere på den kommende turné. Du har kun lige færdiggjort din seneste Oxygene Tour, og nu skal du allerede i gang med ny turné - hvordan er denne blevet til, og hvad kan vi forvente os af koncerterne?

Jeg har længe haft en større indendørs-turné i tankerne, men så kom Oxygène-projektet i vejen, og det endte ret uventet som en turné. Derfor måtte jeg udskyde mine oprindelige planer om en verdensturné til 2009 og 2010. Idéen bag denne verdensturné er at gå til indendørs-koncerter på samme måde, som jeg tidligere er gået til de store udendørs-projekter; at gribe opgaven lidt anderledes an. Og hvad betyder det så for mig? Jo, med de store udendørs-koncerter bliver man som kunstner del af en større helhed, mens man, med mindre indendørs-koncerter, nok skal tænke på det visuelle, men samtidig sørge for, at det ikke tager al fokus fra musikken. Lys og visuelle effekter skal således forstærke musikken og ikke omvendt. Ydermere bliver dette min første egentlige verdensturné, og det bliver lidt af en opgave i forhold til planlægning af rejser, hele produktionen, etc. Musikalsk set bliver der tale om en slags "greatest hits"-turné, men jeg vil også prøve at snige nyt materiale ind. Jeg vil benytte mine erfaringer fra de store udendørs-projekter og arbejde med en scenografi bestående af lys, laser og grafik, men også trække på inspiration fra moderne opera- og teateropsætninger. Jeg håber, at det alt sammen vil bringe fokus på musikken, på det at spille live, uden nødvendigvis at bruge computere, og det er planen, at lyseffekterne skal understøtte de musikalske arrangementer, snarere end at fungere som gimmick - jeg har været til flere koncerter, hvor det ofte havde karakter af, at man så på en tv-skærm snarere end oplevede en koncert.

Agter du at arbejde meget med improvisation ligesom under den seneste turné, så hver aften bliver forskellig?

Med Oxygène-turnéen var udgangspunktet et lidt andet; her måtte jeg forlænge koncerterne med en del improvisation, fordi det oprindelige album ikke er så langt endda. Næsten halvdelen endte som improvisation. Den kommende turné bliver snarere en slags "greatest hits" med mange numre, med hver sin struktur, men jeg vil forsøge at genfortolke dem, blandt andet med de analoge instrumenter, og så kommer de også til at lyde lidt forskelligt fra aften til aften. Men jeg vil gerne bevare et element af improvisation, også fordi jeg håber på at kunne introducere nyt materiale undervejs under turnéen, lidt som rockbands i tresserne, der benyttede koncerter til at afprøve nye numre foran publikum. Hvis reaktionen er god, så kan man arbejde videre med idéerne og måske ende med at lave et album ud af dem. Netop fordi turnéen skal strække sig over to år, kunne det være en god strategi. Det giver også mulighed for, at publikum kan farve musikken en smule i den kreative proces.

Hvordan går det i øvelokalet, og hvilke numre er på programmet til denne turné? Du snakkede noget om nyt materiale.

Jeg er sent på den, som altid. Lige nu skal jeg vælge mellem forskellige visuelle teknikker; jeg arbejder på scenografien lige for tiden. Jeg er også i gang med at sætte numre sammen, men jeg vil gerne kunne skifte lidt ud fra koncert til koncert, sådan så det ikke er helt det samme, der bliver spillet hver aften. Der skal altså øves flere numre, således, at vi har noget at vælge imellem på aftenen. Jeg er også i færd med at udarbejde demoer til nyt materiale, men jeg er meget bevidst om ikke at færdiggøre numrene, for jeg vil gerne arbejde på dem sammen med de andre musikere, når vi for alvor skal i gang med at øve, og siden også på scenen, som jeg talte om.

Hvilke musikere tager du med på turnéen?

Det bliver de samme tre som sidste år: Dominique, Claude og Francis.

LIDT NERVØSITET ER GODT

Hvad foretager du dig typisk, lige før du går på scenen, og er det anderledes før en af de gigantiske udendørs-koncerter, end når du turnérer indendørs?

Ja, der er helt sikkert forskel. Til de helt store koncerter er der kun én chance, og man bruger al sin energi på at sørge for, at denne ene chance ikke ender i totalt kaos. Med turnéer er man mere forkælet; her er et helt system, der arbejder omkring en, man bliver fragtet fra sted til sted og har spillet sit materiale igennem flere gange undervejs. Det er lidt mere behageligt på den måde end med de helt store udendørs-koncerter. Jeg ved, du har været til flere af dem, så du forstår nok, hvad jeg mener. Der er mere på spil, når man kun har en enkelt chance. Derfor prøver jeg også, med turnéen, at skabe lidt risikofaktor undervejs; skifter numre ud, spiller på de gamle, ustabile analogsynthesizere, så der kommer lidt adrenalin ud. Et element af frygt og nervøsitet før en koncert er vigtigt.

Du skal spille i Århus under denne turné - jeg optrådte i Århus for nylig, og lige før jeg skulle på scenen, udbrød der brand et sted i bygningen, og strømmen gik et øjeblik. Så måske får du rigeligt med adrenalin, når du skal optræde i Århus.

Ja, måske vi burde organisere en eller anden til at sætte ild backstage, bare for sådan at bevare en hektisk stemning.

Nu vi snakker om backstageforhold - mange stjerner er berygtede for at forlange både det ene og det andet backstage. Hvilke krav har du? Ekstra batterier til laserharpen?

Ekstra batterier til laserharpen er ikke så ekstravagant - faktisk er det godt at have med! Men du fisker lidt efter om jeg medbringer laserharpen denne gang? Den kommer i brug, måske i en lidt anderledes form. Dette er en slags "greatest hits"-runde, så laserharpen skal med. Men hvad backstagerum angår, så er mine krav ret simple; lidt sake og en espressomaskine. Så har jeg mine små vaner, men dem kan vi holde hemmeligt.

Ja, det går vi ikke i detaljer med. Men lad os så skifte emne i stedet. Hvad lytter du til i tourbussen? Det er jo mange timer på vejene. Er der nogle bestemte kunstnere eller albums, du altid medbringer?

I disse iTunes-tider er listen temmelig lang; fra Justice til Chemical Brothers til Carlos' Clockwork Orange-soundtrack. Digitalism, Gustav Mahler, Miles Davis. Eller Crystal Castles. Nogle gange også Coldplay og Metallica, men også ukendte navne. Det afhænger helt af humøret.

FARVEL TIL PLADESELSKABET

Du giver to koncerter i Danmark under denne turné, men ingen i København, hovedstaden. Nogen speciel grund?

Jeg optrådte i København sidste år, men vil egentlig gerne igen, også under den kommende turné. Måske næste år.

Levner al denne turnévirksomhed overhovedet plads til at arbejde med ny musik, eller håber du på, som vi talte om, at udvikle nyt materiale undervejs i forløbet?

Ja, som jeg snakkede om før, så er jeg ret tændt på idéen om at skabe et album undervejs, på landevejene, så at sige. Lade mig inspirere af samarbejdet med de andre musikere på scenen.

Med dette projekt er det også samtidig din plan at vinke farvel til dit pladeselskab og tage sagerne helt i egen hånd?

Ja, jeg håber på, at kunne melde ud omkring det på mit nye website, når det er færdigt. Som musikbranchen ser ud nu, må jeg også gentænke min karriere, tænke over nye strategier, finde på nye måder, hvorpå jeg kan distribuere min musik. Begyndelsen bliver et nyt website, som jeg selv har direkte kontrol over, skabt i samarbejde med en lille gruppe, som jeg stoler på. Det foregår helt uden om de store selskaber eller andre sådanne interesser, og det er vigtigt, for dette website bliver mit vindue til omverdenen, til fans og andre interesserede.

Ja, branchen ændrer sig i disse år. Jeg lavede for nylig interview med det engelske electroband Ladytron, som påpegede, at meget af det, musikere tjener penge på i dag, er den slags de for tyve-tredive år siden ville blive skældt ud for. Den slags, man ville kalde at sælge ud. I dag må musikere tjene penge på merchandise, få deres musik i reklamer, et cetere. Og så naturligvis koncerter. Ser du koncerterne som et vigtigere element for musikere i dag?

Man anser det for mere vigtigt, men det er vel egentlig bare fordi musikbranchen som vi kender den, er ved at skrumpe ind, og så må musikerne turnere mere for at overleve. Jeg ved dog ikke, om det som sådan er blevet vigtigere. Vi befinder os i en krise i musikindustrien lige nu, og her tænker jeg ikke på den aktuelle finanskrise - det er en anden historie. Men måske skal vi holde op med at være deprimerede over krisen i musikindustrien, måske skal vi holde op med overhovedet at kalde det for en krise. Måske bør vi i stedet tale om en evolution eller en revolution, en udvikling, der vil bringe os tilbage til fremtiden, for nu må vi til at spekulere over, hvorledes musik skal distribueres og konsumeres fremover. Vi må være alkymister og foretage eksperimenter. Det vil tage tid, men det er også spændende for de af os, der har modet, som tør udforske nyt terræn. Jeg synes, det er spændende.

Det er i hvert fald en positiv futuristisk tolkning, og lad os afslutte interviewet her, med håb om en spændende musikalsk fremtid!


No comments:

Post a Comment